- Sønderjysk Sportsfiskerforening
  Forside » Fiskehistorier » År 2009 Min konto  |  Indkøbskurv  |  til Kassen
Kategorier
Køb af medlemskabAktiviteterDyringkær Put & TakeKøb dagkort ( 4 )Indrappotere din fangst herFiskevandFiskehistorierÅr 2011År 2013År 2009År 2008År 2007DyringkærFiskereglerFiskeriopsynHavfiskeriKystfiskeriKlubfaciliteterKlubaftenerPokalerUdvalgVandplejeMedlemsblad
Information

Ålefiskeri
DTU bekendtgørelser

Kontakt os

Siden her skal anvendes som en slags dagbog  - har Du fanget en flot fisk eller måske bare været ude og set nogen der har fanget fisk så log dig ind og skriv en beretning om din oplevelse. Gerne med vedlagt foto

Læs Fiskernes egne historier HER

Har du en god historie eller en beretning, evt. en god opskrift på tilberedning af fisk, gerne vedhæftet flere billeder, kan du også sende den som mail til web-udvalget  jmm.gram@post.tele.dk   - Den vil så blive indlagt her efterfølgende.

Indsat 28-10-2009

Jeg sad lige og læste om en tysk lystfisker der for nylig fangede en laks i Vidåen. Vægt 10.9kg - MEN fisken bed på kl. 13 og kom på land kl 19? det må da være en trykfejl, men nej 6 timer tog det inden den kom op. Ja hvad kan man så lave i de mange timer - først kan man jo spise frokost og efter nok et par timers tovtrækkeri bliver det jo kaffetid og inden man ser sig om er det aftensmad. Jeg kan nu godt forstå manden - fighten er jo det mest spændende at opleve. Jeg har hørt noget af det samme ved Gelså for mange år siden - en mand får en 5kgs havørred på og står og trækkes med den.  Da en anden lystfisker ser det fra hans hus iler han til hjælp, men da den første halve time er gået og manden med fisken står bare og trækker lidt i fisken, siger hjælperen at han går lige hjem og tager kaffen og vil komme forbi lidt senere. En time er nu gået og hjælperen går igen ned til manden som mærkelig nok til sidst får fisken på land.

Jeg mener at have læst noget med hvor lang tid en fight ca. tager og det var noget med 2 min. kamp for hvert kg fisken vejer.

Venlig hilsen

Flemming Holm

Indsat 14-09-2009

60+ på kysttur til Sønderballe

Af Niels Fredskild

Tak for hyggeligt samvær mandag 05. september. I skal lige have fortsættelsen på den udmærkede tur.

Flere havde konstateret, at der var fisk ved Sønderballe. Flere havde set en fisk henne ved den store sten, og efter frokosten fortsatte Hans og jeg fiskeriet et par timer. Jeg havde faktisk fat i en fisk  samme sted, men det var så kort.

Tirsdag eftermiddag fik den så lige en chance til. Den var på 50 cm.

Knæk og bræk – og på gensyn på Barsø den 5. oktober

Indsat 12-09-2009

Fiskekonkurrence 5. Sept. 2009

Succes eller hvad?

For de der havde meldt sig, var det i hvert fald en succes.  Vi uddelte 16 af de i alt 41 præmier, hvoraf en enkelt heldig (eller hvad) deltager tog sig af de 13.

Vejret var absolut ikke med os, med så meget regn at vi inde i teltet måtte bruge gummistøvler. Derfor stor tak til jer der hjalp og holdt ud, selv om det ikke var det mest optimale vejr.

Det var også positivt at adskillige, der var forhindret i at deltage, kiggede forbi da I fik mulighed til det. Således var vi 24 personer til indvejning. Plus  mandskabet fra Tv syd, der brugte næsten 2 timer til optagelse.

Der var små kiks undervejs, som sikkert ikke kan undgås, men humøret var i top og noget af det jeg blev mest glad for, var den positive ånd, både blandt os hjælpere og konkurrencedeltagerne. Typisk var det, da jeg spurgte Peter Petersen fra Gram, hvad han syntes og fik svaret: Det gør vi næste år igen.

Vi fik fanget alle de fisk, Haderslev kommune havde bedt foreningen om at fange i Vedsted sø, men til gengæld er samtlige 6 mærkede ørreder i Nørreåen stadig i deres rette element på grund af alt for meget vand i åen. Så du har stadig chancen for at fange en af dem.

Der blev indvejet: 3 gedder, 2 aborrer , 12 skaller og 9 brasen. Mon ikke det skyldes den alt for høje vandstand i åerne, at der ikke blev fanget ørreder.

Endnu engang tak til både deltagere og hjælpere.

Vi ses 1. lørdag i Sept. 2010.

Hilsen
Petergnist

Indsat 12-08-2009

Fiskekonkurrence i Fuglesøen i Vojens

I forbindelse med Haderslev Kommunes Sommer aktiviteter 2009 for skolebørn i kommunen, afholdt Sønderjysk Sportsfiskerforening, søndag d. 09. August fra Kl. 10-15, fiskekonkurrence i Fuglesøen i Vojens. 8 skolebørn i alderen fra 6 – 18. havde tilmeldt sig. Vejret viste sig fra den gode side det vekslede mellem sol og overskyet, fint vejr til at fiske i. Der blev fisket på livet løs og fanget fisk, men der blev også fanget andet såsom plastikposer, grene, træer og buske. Alle hyggede sig og havde en god dag i fiskeriets tegn.

Der blev fisket på livet løs fra start til slut, flere deltagere var mødet tidligt op og sikret sig en i forvejen udset fiskeplads. Der blev fisket efter Skalle, Brasen, Karpe, Aborre, Ål og Gedde.

Alle slags agn blev prøvet og fangsterne udeblev ikke.

Der var præmie for største fisk til Tobias Jessen for en Brasen på 18cm, præmie for flest fanget fisk til Rasmus Hansen der havde fanget 27 fisk, præmie for flottese fanget fisk til Levi Jessen der havde fanget en rigtig fin Skalle. Herefter var der præmie til alle som havde fisket, så det endte med at alle gik der fra med en præmie.

Alle havde en god dag med fiskeri og hygge ved søen

Preben Nielsen

Indsat 31-05-2009

Lystfiskeriets dag

Sønderjysk Sportsfiskerforening afholdt søndag d. 17. maj 2009 lystfiskerietsdag  hvor alle interesserede kunne tage gratis på fisketur med foreningen.

Turen gik til Slivsø og Hoptrup å mødestedet var Bræåbroen, ved udløbet af søen.

En 25-30 håbefulde lystfiskere mødte op og oplevede hvor spændende en hobby lystfiskeri er. Der blev fisket på livet løs og fanget fisk. Der blev fanget en del Aborrer, 1 flot regnbueørred på 2,5kg og 2 flotte Sø-ørreder med store flotte pletter. Vejret var perfekt, lidt overskyet og enkelte solstrejf, dog drillede østenvinden lidt.

Preben Nielsen

Indsat 13-04-2009

Vojens d.30.03.09

Røgekursus i Gram

Jeg var igen i år, lørdag d.21-03-2009 taget ud til vores røgerikursus i Gram, for at være sammen med ligesindede i vores dejlige klublokale, hvor Jens og pigerne serverede kaffe med hjemmebagte boller og dertil oste og syltetøj.
Vi havde inviteret tre medlemmer fra vores forening til at fortælle lidt om deres erfaring, med henholdsvis koldrøgning, varmrøgning og gravedning af laks, til hjælp og evig minde fik vi udleveret et flot kursushæfte.
Derefter gik vi ud for at prøve det af i praksis i den kolde martsvind, i mellemtiden kunne vi nyde en enkelt genstand og hinandens samvær og gode fiskerihistorier.
Jens havde røget nogle ørreder dagen i forvejen, som vi fik til frokost, og Christian Bruun havde nogle lækre koldrøgede produkter med såsom dyrekølle og svinemørbrad, og Peter Jansen viste os, hvordan man gravede to laksesider. Han havde også medbragt gravede laks til festbordet, som vi nød sammen med lidt snabelvand.
Efter en veloverstået frokost gik vi ud til røgeovnene for at udtage de nyrøgede ørreder, som blev fordelt blandt deltagerne, og som vakte stor begejstring hos familien på Fasanvej 5.
En stor tak til de tre vejledere, og en særlig tak til Jens og pigerne, som havde lavet et stort forarbejde.

Med venlig hilsen
Peter Juhl

Indsat 17-03-2009

Laks/havørred Haderslev dam.

Søndag den 15 marts var en dag, jeg havde set frem til, for denne dato havde foreningen inviteret til flyderingstur på Haderslev Dam efter ørred, gedder og aborrer. Jeg har kun smagt aborrer en gang, men denne ene gang var bestemt en kulinarisk oplevelse. Rygtet siger, at der skulle være mange og ret store aborrer i dammen, så det var dem, jeg havde sat næsen op efter.

Da jeg ankom til dammen, blev jeg ret overrasket over, at det kun var Finn (fyrmester) Jensen, der var kommet. Efter et stykke tid blev vi enige om, at det lille fremmøde ikke skulle hindre os i at få en god fiskeoplevelse. Vi valgte derfor at tage sammen ud i en af bådene i stedet for i flydering, som det jo egentlig var annonceret. For mig var det en fin aftale. Jeg har aldrig roet en båd, og det sagde jeg naturligvis til Finn. Ikke noget problem sagde Finn - jeg skal nok ro. Således blev det for mit vedkommende til ca. tre timers fiskeri med ”privat roer”.

Jeg havde medbragt to stænger. Til den ene havde jeg opgravet nogle fede regnorme, og de fik så årets første bad i fred og ro, for de normalt ormeglade aborrer var totalt uinteresserede i mine møjsommeligt opgravede orm.

På den anden stang monterede jeg en spinner med kobberblad og en ophængerflue. Spinneren var for øvrigt af egen produktion, (lavet til "hygge" aften i dyringkær)  så det gav fiskeriet en ekstra dimension.

Efter ca. en times fiskeri havde ingen af os endnu mærket fisk, så Finn mente, at han godt kunne spendere lidt kræfter på at flytte os til et nyt sted. Finn så rigtig stærk ud, så jeg misbrugte ham på det groveste og lod ham også trække min spinde ca. 10 meter bag båden. Han roede åbenbart i det helt rigtige tempo, for pludselig var stangen ved at blive revet ud af hænderne på mig. Det var en rigtig god fisk med masser af kræfter. Flere gange var jeg/vi nervøs for, at den ville gå omkring nogle af fortøjnings pælene, men det lykkedes at holde den fri af diverse forhindringer og få den bugseret hen til Finns net. Mit lille net til de påtænkte aborrer så håbløst lille ud til den krabat, der boltrede sig omkring båden. Efter en god fight blev fisken nettet, og Finn målte den til 65 CM. (Senere viste vægten lige over tre KG.)

Laks/havørred? Flere erfarne fiskere, der kom til, sagde, at det var en laks, jeg havde fanget, men for at være sikker har jeg nu taget en skælprøve, for er det en laks, vil det bestemt også være interessant at kunne følge en eventuel laksebestand i dammen og de tilstødende vandløb.

For øvrigt kunne jeg konstatere, at det var en grådig herre, jeg havde fanget, for under rensningen fandt jeg 25 små fisk i dens vom. Maveindholdet taler jo lidt imod at det skulle være en laks, idet de normalt ikke spiser så meget i ferskvand.

Det er jo ikke hverdagskost at fange den størrelse fisk i dammen, men nu ved jeg/vi, at de er der, og det kan jo kun være med til at gøre forventningerne til de kommende ture større.

Det er jo altid en fornøjelse at komme ud i naturen medbringende en fiskestang, men denne fisketur vil bestemt være en af dem, man husker, uanset hvilken fiskeart det viser sig at være.

Tak til Finn for den perfekte roning og lån af nettet.

Dagens heldige fisker.
Kaj Olesen

Indsat 13-02-2009

Havfisketur fra Tyborøn

Robert og jeg var med det gode skib Bodil på en 16 timer tur fra Thyborøn med skipper Per ved roret.
Der blev fanget masser af fisk: torsk fra 2kg-8kg, langer på 4kg en enkel sej på 2kg og kuller op til 2.5kg. Robert fangede 23 torsk på mellen 2 og 6kg og en flot kuller på ca 2kg og jeg fangede 19 torsk mellen  2kg og 6kg. Vi glæder os allerrede til den 11. april, da skal vi med Bodil igen.

Hilsen fyrmester Finn

Indsat 12-02-2009

Hoptrup Å premiere

Det var så den nedgænger jeg fangede åbnings dagen. Dagen startede jo dejligt med kaffe og rundstykker i modelflyvernes klubhus. Efter noget klog snak, og lidt om gamle dage, kørte min makker Anders og jeg ned og startede fiskeriet ved slusen fra strandvejen og fiskede stille og roligt opstrøms, der var endnu tørvejr men blæste en del. Efter granskoven, forbi første sving, blev der fint læ og det var virkelig skønt, ca. 20 min. senere og et par hundrede meter længere fremme, skete det! Var kravlet ned mellem et par træer hvor jeg stod og fiskede modsatte brink, det kunne lige lade sig gøre med min 9,6" #8 fluestang, og jeg fik øvet mine rullekast fint, tog et par kast langs med egen brink, inden jeg ville videre, så pludselig kunne jeg se en stor fisk komme op fra det oprevedevand, det var et konsekvent hug af min flue, og fik hurtigt løftet stangen, den var der, følte at den var fast, og ganske rigtigt, efter en masse vælten mellem træer og nervøsitet for siv, fik jeg landet, med hjælp fra min makker, en havørred på 71cm men den var desværre farvet og lidt tynd. Den blev naturligvis nensomt sat fri igen, efter et par hurtige fotos, og en tur på målebåndet. Men en super fight, og kanon oplevelse. Timerne gik og regnen tog til, vi så et par fisk, og missde et par bud, ikke flere fisk denne dag, men havde en perfekt dag i naturen.

Med venlig hilsen.
Søren F Rod.

Indsat 12-02-2009

En fisketur efter fjordens ørreder endte med en helt anden fangst.

Søren & Anders, 2 ivrige fluefiskere, fik lidt af en bifangst, da de lørdag d. 7 februar var taget til Kvistrup for at overliste en af fjordens mange havørreder. Fiskeriet blev afbrudt af en puslen og larmen fra sivene som endte i et højt plask. Et rådyr var løbet ud gennem sivene og endte i fjorden få meter fra de 2 fluefiskere. Efter lidt observation, hvor rådyret ikke kunne komme på land, besluttede de sig for at give en hjælpende hånd. Anders smed fluestangen i sivene for at kunne bære rådyret på land, mens Søren tog mobiltelefonen for at forevige denne lidt specielle oplevelse. Se videoklip her.