- Sønderjysk Sportsfiskerforening
  Forside » Fiskehistorier » År 2008 Min konto  |  Indkøbskurv  |  til Kassen
Kategorier
Køb af medlemskabAktiviteterDyringkær Put & TakeKøb dagkort ( 4 )Indrappotere din fangst herFiskevandFiskehistorierÅr 2011År 2013År 2009År 2008År 2007DyringkærFiskereglerFiskeriopsynHavfiskeriKystfiskeriKlubfaciliteterKlubaftenerPokalerUdvalgVandplejeMedlemsblad
Information

Ålefiskeri
DTU bekendtgørelser

Kontakt os

Siden her skal anvendes som en slags dagbog  - har Du fanget en flot fisk eller måske bare været ude og set nogen der har fanget fisk så log dig ind og skriv en beretning om din oplevelse. Gerne med vedlagt foto

Læs Fiskernes egne historier HER

Har du en god historie eller en beretning, evt. en god opskrift på tilberedning af fisk, gerne vedhæftet flere billeder, kan du også sende den som mail til web-udvalget  jmm.gram@post.tele.dk   - Den vil så blive indlagt her efterfølgende.

Indsat 11-12-2008

Gydegravninger i Starup Bæk

"Det er lige nu det sker hvis du vil ud og opleve gydende havørreder. Billederne er fra Starup Bæk hvor der har været heftig aktivitet på gydepladserne. Den fysiske tilstand af vandløbet er på denne strækning helt i top og elektrofiskeri har da også vist at der kommer en masse yngel ud af anstrengelserne. Til gengæld kniber det mere for fiskene at finde opvækstpladser når de når ud over yngelstadiet. Vandløbet er fysisk set meget ensformigt længere nedstrøms og der vil for små midler kunne opnås en meget bedre fysisk tilstand til gavn for både smådyr og fisk. Vandplejeudvalget for de østvendte vandløb har blandt andet kig på denne strækning i den kommende tid."

Mvh Erik

Indsat 09-12-2008

Elfiskeri 2008 Laks

Ja kære venner-så er årets elfiskeri efter moderfisk slut-vi har været i Fladså fra Fole dambrug til sammenløbet samt i Gelså fra dambruget til Poulsens Plads,og kom ikke og sige at der ingen fisk er-prøv lige at kigge på de medfølgende billeder,de taler for sig selv.Hvis man bare går 5-6 år tilbage blev der elfisket over mange weekender, hvor vi søgte efter laks-og fik en snes stykker.
Men i år kunne vi faktisk have klaret de 100 stk på en enkelt dag-og undervejs sorterede vi endda nogle af de største fra-og de mange fisk vi så var rigtig flotte.De fleste lå fra 65-85cm men enkelte nok over de 10kg.Den største blev slået i Vesteråen (ca. 15kg.)og var sølvblank.Desuden var der en del rigtig store havørreder i begge vandløb.På de mere lavvandede strækninger væltede det op med lakseyngel i så store mængder at fremtiden kan ikke være andet end sikret.Der blev observeret enkelte fisk med bidmærker(sæl)samt en del der var færdige med gydningen. En af de store hanfisk som vi slog viste sig at være finneklippet i Storåen ved Holstebro (den har åbenbart bedre kunne lide vort vand.)Jeg vil lige nævne at vi havde en kameramand fra TV Syd med ,så på et eller andet tidspunkt vil der komme en udsendelse om vort lakseeventyr.
Flemming Holm

Indsat 14-11-2008

Lørdag d. 8. November i Slivsøen

Der dukkede 5 mand op. Det er da meget godt, når man tænker på at opfordring til fisketur kun har været på sydfisk.dk 3 dage så hold øje med sydfisk.dk, hvis man vil med på fisketur.
Kaj fiskede fra kajak og fangede en lille gedde på 30cm som kom ud igen.
Per fiskede fra flydering og fangede en gedde på 74cm som også kom ud igen.
Robot fiskede fra land fangede en gedde på 40cm som kom ud igen.Sven fiskede fra land og fangede en søørred på 46cm som kom med hjem til aftenmaden.
Og mig selv fiskede fra flydering og fangede en søørred på 50cm som kom ud igen og en aborre på 30cm som kom ud igen.
Alt i alt en god tur med flot vejr.

Hilsen fyrmester Finn

Indsat 13-11-2008

Fladfisketur på langelandsbæltet

med "Dyringkærbanden"

Søndag den 19. okt. kl. 8.00, var det afgang fra Spodsbjerg Havn med skibet "MS Svend"

Allan Kjærgaard havde tilrettelagt turen(
www.allank.dk)

Turen startede som så mange andre fisketure, hygge, dril og en lille én sørgede Kaj Olsen for.
Der var 2 der hele tiden sagde: "jeg tror det er en pighvar" hver gang der var hug på deres stang. Finn Jensen var mest vild efter at fange en pighvar, men som dagen gik blev det ikke til nogen pighvar fra Finn's side, men pludselig råbte 9-årige Rasmus Møllerskov "så kan I lære det" og stod med en pighvar, som Finn med det samme skulle hen og måle, for hvis den var under 30 cm skulle den sættes ud igen, sagde Finn, hvor på Rasmus sagde: " Hvis du smider den ud får du tæsk", så heldigvis for Finn var den 30.5 cm.
Der blev også fanget én hornfisk af Kaj, og 108 flade fordelt på 12 mand, det er 9 i snit, og den der fangede flest var Per med 15.
Vejret var dejligt og turen blev en af de sjoveste jeg har været med på, takket ære Finn og Rasmus.

Jimmy

Indsat 08-11-2008

Børge Jensen skriver:

Gram å den sidste eftermiddag, d. 31. oktober 2008.

Jeg havde været 2 ture ved Flads å, hvor jeg mistede 2 pæne fisk på spinner, jeg snakkede lidt med Egon og hans søn fra Haderslev, som ikke havde mærket noget, så tænkte jeg fredag skal det prøves i Gram å.

Jeg startede ved Nybøl Gård, og mærkede fisk ret hurtigt. Det var mest gedder og mindre hav ørreder, men ved anden sidste sving inden Fole dambrug, havde jeg en større fisk på som jeg også mistede. Jeg tænkte det kan ikke passe, jeg ikke skal have en pæn fisk, så jeg prøvede igen mod strøms ved egen brink, så var den der. Pæn blak hav ørred hun på 60 cm. og 2.4 kilo, så dagen var reddet.
Det var vel sidste gang vi må fiske på dette stykke af Gram å, det er helt mærkeligt

. .

Indsat 06-11-2008

Kend dit fiskevand ?
Et 3trins tiltag  som voksede

I Gram var vi 3 personer hvoraf de 2 var Guider, men stor tak til  Martin Skov og Peter Petersen fra Gram for den konstruktive snak. Det blev midt på formiddagen ( hygge-hygge ), inden Martin og jeg kom af sted ud til åen, men til gengæld ku´ jeg tydelig fornemme Martins store viden om åen og de gode steder.
Der er mange fine stræk både i Gram å og Fladså, men der var ingen ringende fisk selv om der var masser af døgnflueklækninger.
Jeg kunne genudsætte en lille meget aggressiv aborre, som huggede på en streamer i str. 12.
Det var dog havørreder vi var på jagt efter, men dem fandt vi ikke. Dog ingen tvivl om at de er der, men heldigvis kan man ikke bare få hug, selv om det var lækre indbydende sager vi serverede.
Tiden fløj af sted, og det blev langt over middag inden vi stoppede.

Ved Nørreåen, kom der både gamle og nye medlemmer.
Vi havde sat hinanden stævne på teltpladsen, og sikke en udsigt. Det er utroligt der ikke er flere der lægger vejen forbi bare for at nyde den storslåede natur.
En meget skånsom grødeskæring gør det spændende at fiske den charmerende å, for hver anden gang ligger fluen eller blinket absolut ikke hvor man havde planlagt, så om igen Peter og bedre held næste gang.
Robert kørte ufortrødent på selv om spinderen var lige så meget i grøden som i vandet, men med den ildhu skal det lykkes med en af de større fisk. For med de betingelser for skjul, som fisken har, er det vist kun den energiske der får kontakt.
Endnu engang må jeg glædes over den entusiasme Jan Møller viser når han deler ud af sin viden, og hvilken tålmodighed. Mens jeg lusker af sted for at prøve lykken selv, bruger han gerne sin tid på at vise tilrette og vejlede.

Slivsøen og Hoptrup å var sidste træf, med Per Geht og vores formand som guider. Per kørte på med sædvanlig ildhu ”ska vi ta ud til sidste bro”. Og som sagt så gjort. De interesserede Fik vist steder hvor fisken kunne stå og metoder til at fange den. Det blev dog først da Slivsøen  blev fisket tynd at det lykkedes Kaj Olsen at fange en meget flot søørred. På billedet viser den stolte fanger sin fisk.
Vores energiske formand havde igen påtaget sig en del af arbejdet, på trods af ”natarbejde” dagen før. Men jeg fik indtryk af en ret givtig formiddag også for ham.

Tak fordi I gider når I bliver spurgt

Indsat 04-09-2008

Dyringkær
Vor egen fiskesø

Det er altid sjovt at fange fisk, men endnu sjovere når de andre ikke gør det.
Søndag d. 13. Juli ,var jeg ude i Dyringkær for at fiske med min far. Den første time var det kun mig og min far der fiskede, ja og så var der en oppe i den anden ende der også fiskede, men han fangede nu ikke noget. Klokken var langt over ti før der begyndte at komme folk, men så blev de også ved med at komme, til alle de gode pladser var besat, men jeg og min far sad et godt sted med ryggen til vinden, så det var nemt at smide ud. Men så pludselig, begyndte min prop at bevæge sig, men min far var hurtig til at løfte stangen, og så kan I tro der skete noget. Det var jo nok mig der skulle ”fighte fisken”, men for en sikkerheds skyld, fik min far lov. Efter et godt stykke tid (jeg syntes det tog næsten et kvarter), fik vi fisken på land. Det er altså sjovt at fange fisk, men det er nu allersjovest at der ikke var andre der havde fanget.

En lille ny lystfisker.

P.S. Der blev fanget ret mange fisk den søndag, men den første er den I ser den stolte fisker vise frem på billedet.
PeterGnist

26-08-2008

Flyderingskursus
Hvor er det dejligt, at arrangere noget, der blir så positivt modtaget som vores flyderings"kursus" på Slivsø. Vejret var ikke det allerbedste, men det kunne ikke afholde deltagerne fra at gå til den med krum hals. Resultatet blev da også flere pæne fisk i nettet.

Vi startede  kl.06:00 ( jeg synes godt nok det er tidligt) med at rigge til og puste ringene op. Alle deltog og var så ivrige at man skulle passe på ikke at stå i vejen.
Kl. 09:00 havde jeg lovet at spille til guldbryllup, så jeg var først tilbage kl. 10:15, og troede at man var i gang med at pakke sammen, men nej, ikke én på pladsen. Først da klokken nærmede sig halv tolv, begyndte de første at dukke op ude på søen.

Ingen havde særligt travlt med at komme hjem efter at vi havde pakket sammen, snakken gik lystigt og efter hvad jeg har hørt har en af deltagerne allerede købt flydering, selvom det er meningen at de der har deltaget i vore små kurser, kan låne klubbens flyderinge. Vi har 4, så kom bare i gang.

Erik Tveskov
Petergnist

10-08-2008

Fiskekonkurrence i Fuglesøen i Vojens

I forbindelse med Haderslev Kommunes Sommer aktiviteter 2007 for skolebørn i kommunen, afholdt Sønderjysk Sportsfiskerforening, søndag d. 10. August fra Kl. 10-14, fiskekonkurrence i Fuglesøen i Vojens. 13 skolebørn i alderen fra 6 – 18. havde tilmeldt sig
Vejret viste sig fra den mindre gode side, der kom en del regn i dagens løb, men det kunne ikke afholde børnene fra at fiske. Der blev fisket på livet løs og fanget fisk, men der blev også fanget andet såsom plastikposer, grene, træer og buske. Alle hyggede sig og havde en god dag i fiskeriets tegn.

Der blev fisket på livet løs fra start til slut, flere deltagere var mødet tidligt op og sikret sig en i forvejen udset fiskeplads. Der blev fisket efter Skalle, Brasen, Karpe, Aborre, Ål og Gedde.
Alle slags agn blev prøvet og fangsterne udeblev ikke. Martin Laursen fangede den største Brasen på 30cm, en stolt fanger.

Der var ekstra præmier for flest fanget fisk til Rasmus Hansen der havde fanget 33 fisk. Herefter var der lotteri på tilmeldings nummeret, så det endte med at alle gik der fra med en præmiere.

Alle havde en god dag med fiskeri og hygge ved søen

Preben Nielsen

25.5.2008

Stalling I Nørreå

Stalling taget i efteråret 2007 i Nørreåen ved Møjbøl. Fisken er fanget på en mepps 3 spinner (bronze/rød) Mål: 51 cm -1160g - Flere fisk af samme størrelse er spottet på sammme strækning..!!

Helge M. Bojsen

17.05.08.

Lystfiskeriets dag

Af Erik Tveskov

Lystfiskeriets dag ved Slivsø var pænt besøgt og vejret var godt Nok også lidt for godt til de kære Slivsø-ørreder, men skallerne var til gengæld i humør til at lege med.

Der var mødt pænt med juniorer op og det var dejligt at se, at der er andre end mænd i deres bedste alder i foreningen. Der blev gået til den det meste af dagen med spinnere, blink, fluer og meget andet godt. Men der kom først rigtig gang i den, da de små kroge blev fundet frem og skallerne måtte stå for skud. Flere af børnene fik fanget deres livs første fisk, så det var en fornøjelse at se.

Det blev dog en af de garvede lystfiskere, der måtte stå for dagens pæneste fisk. En nydelig Slivsø-ørred kunne ikke stå for Fyrmester Finn Jensen’s velserverede spinner og blev bragt i land fra hans flydering og ind til de måbende børn.

Foreningens flyderinge var også med, så der var mulighed for at få sig en tur under kontrollerede forhold. Der var stort set ingen vind, så forholdene kunne ikke være bedre til en tur på søen.

Formandens kone havde været så sød at bage kage til alle de fremmødte, så selvom det ikke blev til friskfanget ørred, var der ingen der kørte hjem på tom mave. Os der deltog var enige om, at rammerne var rigtig gode til et arrangement af denne slags, så vi satser på at gentage succesen samme sted næste år.

Foto: Erik Tveskov

10-04-2008

Dyringkær fiskesø

Så har vi gjort den klar til dig.
Vi 9 klubmedlemmer som holder søen, glæder os til at se dig.

Vi har i klubben et dejligt put and take vand, lige op af Ribe landevej ved 60 km skiltet, så nemmere kan det ikke være.
Som medlem fisker vi til ½ pris, så foruden at vi støtter klubben, får vi fiskeri til lavpris.
Hvis du en dag skal forbi, burde du unde dig selv at køre ned til søen. Det er ikke uden grund at der hver dag kommer folk fra Haderslev blot for at gå en tur rundt om søen.
Familieudflugten kan næsten ikke undgå at blive en succes hvis I tager et par stænger, pølser, brød o.s.v. med til søen. Der er masser af bålsteder med grillriste, hvor man kan hygge sig med familien.
Hvis I bruger lidt tid på det, kan I se store Græskarper, især i den nordlige sø.
Der bliver sat forskellige fisk ud, dog mest regnbueørreder, men også mere sjældne arter sætter vi ud når vi får mulighed for det.
Der er 9 af klubbens medlemmer der på skift holder orden, kontrollerer og ikke mindst, nyder at se du gør brug af søen.

HILSEN
PeterGnist

Foto: Erik Tveskov

27-03-2008

Lørdag d. 15.3. var vi tre medlemmer her fra Vojens, der blev enige om at køre sammen til røgekursus i Gram.

Kursuset var tilrettelagt af Jens Hvam, Peter Petersen, og Jens Møller Madsen

Kursuset startede kl.10, med en kort briefing, om dagens program, og derefter gennemgik Peter Petersen de forskellige røgeovne på tavlen, og teknikken i, hvordan man varmrøgede og koldrøgede. Dertil nød vi kaffen med nybagte boller, som Jens Møllers kone havde bagt.

Herefter gik vi over i garagen, som var blevet ryddet til dagens arrangement, ørrederne, som skulle røges havde ligget i saltlage i 1 døgn, nu blev de lagt tilrette på risten i ovnen, hvor de skulle tørre i ca. tre kvarter, derefter blev de stegt og til sidst røget og da de var færdige havde fiskene et meget flot gyldent skær over sig.

Nu var vi godt sultne og ikke mindst lækkersultne alle sammen og klokken var ca.14. da satte os til borderne og spiste vores nyrøgede ørrede og en del andre lækkerier, som pigerne havde arrangeret til dagens anledning.

Da vi var godt mætte, gennemgik Jens Hvam hvordan vi koldrøgede fisk og andre ferske kødvare som i forvejen havde lagt i saltlage

Efter frokosten gik vi over og tørsaltede de resterende fisk, som derefter blev røget og fordelt til deltagerne, så deres familier derhjemme kunne smage produkterne, hvilket efterfølgende skete med stor nydelse.

Hele kursuset kostede kun den lille nette sum af 100 kr. incl. kursushæfte og det gode samvær med ligesindede.

En stor tak for et godt arrangement skal lyde til arrangørerne